Green Deer - LEDANDE LÖSNINGAR FÖR GENERATIONER

HUR ÄR DET ATT JOBBA PÅ GREEN DEER?


I personalen berättar låter vi våra anställda på Green Deer berätta om deras tjänst, hur de hamnade här och hur en vanlig arbetsdag kan se ut. 

JENZ ÖSTIN

PROAKTIV KUNDVÅRDARE


- 1 på Green Deer, 4 år på Gunnars Maskiner


"Genom att samla in synpunkter från våra kunder får vi bättre möjligheter att utveckla vår service och våra tjänster"

Jenz Östin tillsattes som proaktiv kundvårdare under sommaren 2023 och jobbar aktivt med att informera, upplysa och samla in synpunkter från våra kunder.


Hur hamnade du på Green Deer?
Fram till i somras jobbade jag på Gunnars Maskiner som verkstadschef i Kungälv. Samtidigt hade jag och min sambo under en längre varit sugna på att flytta till Småland, så jag pratade med Gunnars Maskiner och Green Deer. Eftersom Green Deer har en anläggning i Jönköping och det öppnat sig en roll som Proaktiv kundvårdare, hittade vi tillsammans en lösning där jag kunde jobba för båda företagen och samtidigt genomföra flytten till Småland. Det blev en smidig och naturlig övergång!

 

Vad har du för bakgrund?
Jag är uppvuxen i Umeå där jag utbildade mig till nätverkstekniker, 2008 flyttade jag till västkusten där jag bland annat jobbat som lastbilsmekaniker, bilmekaniker, kört grävmaskin och drivit eget bolag. Efter några år som verkstadschef på Audi / Volkswagen kom jag 2019 i kontakt med Gunnars Maskiner där jag fick möjligheten att jobba som verkstadschef i Kungälv, och sen dess har jag blivit kvar i den här underbara branschen.

 

Vad innebär din roll som proaktiv kundvårdare?
Som proaktiv kundvårdare arbetar jag aktivt med att kontakta våra kunder, både Green Deers och Gunnars Maskiners. Det kan till exempel handla om att informera eller påminna kunder om att det är dags för service, om nya lösningar och uppgraderingar eller pågående erbjudanden.
   Det handlar också om att vara en brygga mellan våra kunder och personalen på våra anläggningar och hjälpa till där det behövs. Mina kollegor som jobbar med MMS, Machine Monitoring Specialists arbetar till exempel aktivt med att informera och kontakta våra kunder på vars maskiner vi fått systemvarningar om potentiella eller pågående problem. Om en sådan kund finns på min lista passar jag på att erbjuda lösningar eller föreslå förebyggande åtgärder för att motverka att ett problem uppstår.  
   En väldigt viktig del är också att samla in synpunkter från våra kunder för att vi ska kunna utveckla vår service och våra tjänster, men också att avlasta och stötta internt.

Kort sammanfattat är syftet med min tjänst att:
- På ett proaktivt sätt förebygga och minimera risken för stillestånd för våra kunder under säsong
- Informera eller stämma av om behovet för service, lösningar eller våra tjänster.
- Samla information och åsikter från våra kunder för att kunna förbättra vår service och verksamhet i alla led.

Intervju Joacim Andersson, Verkstadschef Green Deer Mellerud

Hur kan en arbetsdag se ut?
Jag börjar alltid dagen med att köra ut en rapport i SVAP. Där kan jag se vilka maskiner har triggats för service, vårt mål när att ha 100% på servicelarm. För att effektivisera både min egen och kundens tid samkör jag listan med uppgraderingsmöjligheter för de kunderna, för samla upp så mycket information som möjligt och kunna ge förslag på eventuellt ytterligare åtgärder eller uppgraderingar när jag pratar med kunden. På så sätt får vi möjlighet att hantera kundens behov på ett bräde i stället för att ex. göra en service ena veckan och åka ut på ett nytt jobb tre veckor senare till samma kund.

Under dagen kontaktar jag så många kunder som möjligt.

Det kan bli allt mellan 10-30 samtal om dagen, mycket beroende på kunden. Det viktiga är inte att ringa så många som möjligt utan att kunden blir nöjd. Att vi hittar en lösning eller nästa steg. Oavsett om det innebär att vi bokar en verkstadstid, samverkar med mina kollegor eller löser ärendet tillsammans över telefon.

 

Hur är du som person?
Hmm, alltid en svår fråga!
Jag skulle vilja säga att jag är engagerad, prestigelös och nyfiken. Jag tycker om att vara spindeln i nätet och vill ta reda på saker. Om en kund vill prata tar jag mig alltid tiden att lyssna.

 

Vad är det bästa med ditt jobb?
Alla typer av kundsamtal!
Det är en stor variation mellan de samtal jag har vilket faktiskt gör att ingen arbetsdag är den andra lik. Jag känner också en stolthet att representera både Green Deer och John Deer. Det är mycket roligare att prata om ett varumärke och en produkt som man står för och tror på. Det är också en ynnest när en kund eller kollega visar sin uppskattning när jag hjälper dem att lösa ett problem.

Tiill sist, är det något du vill hälsa till våra kunder?
Sitt inte och vänta på mitt samtal utan hör gärna av er till mig om ni vill diskutera något eller behöver hjälp. Ni är välkomna att ringa mig för information, support och you name it!

Jenz finns tillgänglig för kunder på alla våra anläggningar. Tveka inte att höra av er!

JOACIM ANDERSSON

VERKSTADSCHEF


- 8 år i bolaget


"SVAP är ett digitalt verktyg för uppkopplade maskiner som förebygger problem med hjälp av oss"

Joacim Andersson är glädjespridaren som älskar gemenskapen med sina kollegor och att lösa problem tillsammans!


Hur hamnade du på Green Deer?
Jag utbildade mig till tung mekaniker i Uddevalla och efter min praktik 2015 började jag jobba på anläggningen i Mellerud. Det var i samma veva som vi bytte lokaler här i Mellerud så jag har varit med ända från starten i vår nuvarande anläggning.
Då var vi fem personer totalt. Nu är vi det dubbla så vi har verkligen växt sedan dess.

Hur blev du verkstadschef?
Jag jobbade som mekaniker och sen fältmekaniker under några år. Kring årsskiftet 2019 slutade vår dåvarande verkstadschef och jag fick förfrågan om att ta den tjänsten vilket var väldigt roligt.

Vad gör en verkstadschef?
Man ser till så mekanikerna har att göra, och vad de ska göra. Handleder och agerar bollplank.
Till en början skruvade jag mycket samtidigt själv, men nu på senare år i och med att vi växt är det mindre skruva och mer renodlad verkmästare.

Kan du sakna att skruva och jobba i fält?
Absolut. På sommaren kan jag definitivt sakna att vara ute och skruva och träffa kunder. Samtidigt har jag nära till verkstan och smutsar gärna ner händerna när jag får möjlighet!

Hur kan en arbetsdag se ut idag?
Dagen startar med att se till att mekanikerna vet vad de ska göra. Sen har jag kontakt med kunder och bokar upp jobb. Jag har också ansvar för SVAP (service admin portal) i vårat område som ser till att skicka information som tex felkoder, uppnådd serviceintervall och prestanda problem mm från maskiner som är uppkopplade med ett JD-link modem. Då är det mitt ansvar att kontakta kunden och titta på en lösning. Ett hjälpmedel till för att lösa problemet är också RDA (remote display access), att kunden ringer in och kan dela sin display i maskinen så vi kan hjälpa till på distans.

Vad tycker du är bäst med ditt jobb?
Gemenskapen med kollegorna och problemlösning! Att lösa svåra problem tillsammans med kollegorna. Det är tillfredställande. Känslan att hitta en lösning på ett krångligt fel är toppen!

Vad är bäst med att jobba med John Deere?
Dels har John Deere alltid legat mig varmt om hjärtat, min farfar hade John Deere. Men framför allt är det är kul att de alltid är i framkant och har den modernaste tekniken. Det finns ingenting John Deere inte har!

Intervju Joacim Andersson, Verkstadschef Green Deer Mellerud

Så din farfar var lantbrukare?
Ja precis. Han var grisbonde och hade ungefär 30 hektar som han odlade spannmål på. Jag är uppväxt 1km därifrån och spenderade otroligt mycket tid där.


Var det givet att jobba inom lantbruk?
Ja, jag har alltid haft ett traktorintresse och för mig var det givet att välja tung mekaniker som inriktning, och det var lantbruket jag ville syssla med.

Ihopslagningen mellan Värmdal och Green Deer – hur ser du på det?
Positivt! Fler härliga kollegor. Det blir en större intern krets med olika erfarenheter och kompetensområden där vi kan hjälpa åt varandra. Vi blir mindre sårbara.

Till sist – vad är nytt i Mellerud?
Vi har precis utökat lokalen och flyttat lagret för att få mer butiksyta, byggt om butiken och har gjort ett helt nytt verkmästarkontor. Vi har hållit på med detta några månader nu så det ska bli väldigt roligt att komma i ordning!

Verkstadsjobb med John Deere maskin

ADAM ÖSTERBERG

MEKANIKER


- 25 år i bolaget


"Vi har en framåtandasom skapar nyfikenhet och gör att man vill vara med på resan"

Vad Adam gör på fritiden? Då kör och skruvar han John Deere på föräldragården utanför Nyköping som han driver tillsammans med sin fru.


Hur hamnade du på Green Deer?
Jag började jobba här för ca 25 år sen. Min pappa var kund och jag hade en gammal klasskompis som jobbade här. Den dåvarande verkmästaren ringde och sa att de behövde folk och på den vägen är det.

Vad började du jobba som då?
Jag hade gått gymnasial fordonsteknisk utbildning och börja jobba på verkstaden, efter ett par år börja jag åka ut till kunder och serva på plats.

Var det samma maskiner när du började jobba här som nu? Hur har det utvecklats?
Det är stort sätt samma fordon. Den elektrifierade vågen kom i samma veva som jag började jobba, ex. att hytterna utrustades med knappar i stället för spakar. Idag är ju allt med elektricitet. Man behöver datorn eller andra typer av verktyg för att lösa vissa problem.
Man vet inte alltid om det är elfel, hydrauliskt- eller mekaniskt fel vilket gör det mer varierande, spännande och utmanande att felsöka.

Du har gård också eller hur?
Det stämmer, jag och min fru driver min föräldragård på ca 100 hektar mellan Stigtomta och Vrena utanför Nyköping.

Vad gör in på gården?
Vi har växtodling på ca 100 hektar varav 30-40 ha vall och lite naturbeten där vi föder upp nötkreatur till slakt.

Vad har du för maskiner?
Jag kör bl.a JD 6910, 6100 och 4040 och 4242, så skruvandet är också mycket av en hobby.

Men hur får du ihop livspusslet?
Det gör man inte alltid. Men för mig är jobbet viktigt för det sociala. Både att träffa kollegor, kunder och lära sig nya saker. Det mår jag bra av och gör även arbetet på gården roligare.
Man håller sig också uppdaterat, vilket jag har nytta av på gården. Jag är intresserad av konstruktioner.

Vad gillar du att göra mest? Vad är du bäst på?
Det har blivit så att jag får göra mycket av det som inte är John Deere. Det är en annan typ av felsökning, man får tänka lite mer utanför boxen.
Det kan vara en stress när man ibland inte förstår direkt vad som är felet eller när lösningen inte lika ofta står i en handbok. Men det gör det också ännu skönare när man väl löser problemet. Jag bollar mycket med både kollegor och konkurrenter från branschen. Vi har bra kontakt och byter erfarenheter och kunskaper med varandra.

Servar du bara sånt som vi har sålt?
Nej, i mån av tid hjälper jag till med service av alla möjliga fordon. Sen prioriterar jag självklart våra egna kunder.


Adam Österberg, mekaniker Green Deer Nyköping

Hur har företaget förändrats sedan du började för 25 år sen?
Vissa saker har förändrats mycket. Då var vi ett 10-tal anställda, inkl administration. Nu är vi över 100 anställda och finns på flera orter. Samtidigt är mycket sig likt. Här i Nyköping är vi många som jobbat länge tillsammans, vi har en trygghet och fin relation till varandra och våra kunder.

Är det därför du varit kvar här så länge?
Ja, vi är ett bra gäng här. Sen har företaget har hela tiden utvecklats. Vi har en framåtanda som skapar nyfikenhet och gör att man vill vara med på resan.
Det känns inte som jag jobbar på samma ställe nu som för 25 år sen. Men tryggheten i arbetsplatsen och kollegorna finns kvar.

Vad gillar du mest med ditt jobb?
Friheten och kreativiteten!
Friheten att styra över sitt arbete. Vi försöker lösa problemet så snabbt och effektivt som möjligt för kunden, då krävs det att man tar egna initiativ eller rycker ut där behovet är som störst.
Kreativiteten där man får tänka utanför boxen när man felsöker och fixar problem. Till exempel om reservdelen till en maskin inte går att köpa längre, hur kan vi lösa det på annat sätt?

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?
Inga dagar är sig lik. Vilket är tur för jag hatar enformighet, men har aldrig känt att det är så här.
Man byter kund, arbetsplats, maskin osv. Det blir väldigt varierande.

Vad är bäst med John Deere?
De är långt fram och är ett marknadsledande märke med en stor organisation. Man kan ofta applicera John Deeres teknik och lösningar på alla andra märken, oavsett vad det är.

Servicetekniker Green Deer i verkstadsbuss

ALAN BUCKLEY

RESERVDELAR


- 15 år i bolaget


"Det är en härlig känsla när man löser kundens problem"

Alan Buckley är irländaren som hamnade i Sverige för kärlekens skull. Väl på plats hittade han också kärleken till John Deere.


Du är född i Drogheda, Irland, några mil norr om Dublin. Hur hamnade du i Sverige?

Det stämmer! Jag träffade min fru, som är från Sverige, i Irland och 2006 bestämde vi oss för att flytta till Sverige. Först bodde vi i Stockholm ett tag där jag pluggade svenska, sen köpte vi hus och flyttade till Nyköping efter ungefär ett halvår

Och hur hamnade du på Green Deer?
När jag flyttade från Irland jobbade jag som reservdelsansvarig på en fordfirma. Eftersom jag inte behärskade språket när jag flyttade hit var det svårt att få ett liknande jobb här i Sverige. Men jag hade även jobbat med rekond i Irland och genom ett bemanningsföretag hamnade jag på Green Deer (dåvarande Bil & Traktorservice) då de sökta någon som kunde jobba som rekondare.

Vad gör en rekondare?
Då var det en ny tjänst. Bil & Traktor började växa och sälja mer maskiner och behövde någon som kunde tvätta, putsa och göra maskinerna fina. Jag fick även hjälpa till med att laga mindre serviceutföranden och skruva, slipa, måla och svetsa.

Jag fick också hjälpa till med att leverera och hämta maskiner till och från kunder. Jag kommer ihåg en dag i början på min anställning. Det var mitt i vintern, 30cm snö och klarblå himmel och jag hade precis hämtat en traktor ute på landet. Jag var mitt ute i ”ingenstans”, blickade ut genom fönstret, såg mig omkring och tänkte ”hur i **** hamnade jag här”, i en traktor helt för mig själv i Sverige. Jag hade knappt sett en traktor mer än på bild innan. Det var en surrealistisk men ändå härlig känsla.

Haha, ja det låter faktiskt underbart. Men du nämnde att du jobbat som reservdelsansvarig i Irland. Var det någonstans ditt mål. Att jobba med det här också?
Absolut. Min förhoppning var att börja jobba med det här också. Eller studera, förutom att lära mig svenska pluggade jag matematik och fysik på kvällarna och hade tankar att läsa på KTH.

Men du blev kvar?
Precis. Dels kom ”livet" emellan. Min fru pluggade till läkare och vi skaffade barn. Och dels älskade jag arbetsplatsen. Jag har alltid trivts så bra här och haft fantastiska kollegor. Jag stod i valet och kvalet att söka till KTH för några år sedan. Men då blev det en tjänst ledig på reservdelar, jag såg det som ett tecken.

När du började på reservdelar. Vad var största skillnaden mot när du jobbade i Irland 10 år tidigare?
Det var annorlunda mot bilbranschen. Då jobbade jag med ETT bilmärke, Ford. Här jobbar vi med så många fler maskiner och redskap, från flera olika leverantörer. Men jag hade stor fördel av att känna igen arbetssättet och arbetsverktygen. Jag hade också en stor fördel av att jag nu hade hunnit jobba i branschen i några år och kände igen både maskiner och redskap.

alan buckley, Reservdelssäljare Green Deer

Vad gör man egentligen på reservdelar?
Det handlar mycket om lagerhållning. Att ha rätt delar hemma vid rätt tillfälle, snabbsäljande reservdelar som ska alltid finnas på lager. Det är också mycket kundkontakt, att hjälpa kunder att beställa delar vid disk, telefon och över mail. Också att hjälpa mekaniker med beställningar av delar och att lämna ut rätt delar till de aktuella jobben som pågår och är på gång.
Vi packar upp och ser till att det vi får hem stämmer överens mot beställning och faktura. Vi jobbar också med kampanjer och har ansvar för butiken.

Det är också väldigt säsongsbetonat. Under högsommaren behöver kunderna ofta sina delar ”igår”, så det inte blir stiltje i produktionen hos kunden. Då gäller det att vara på tå hela tiden!


Vad gillar du mest med ditt jobb?
Att prata med kunder och att ha roligt med arbetskamrater. Man kommer in vid 06.30 och plötsligt är dagen slut. Det sociala gör att dagen går fort.

När jag jobbade som rekondare var det mer ”in med lurarna - på med podcast”. Mer fysiskt och inte med lika mycket med hjärnan.

Så du känner att du hamnat rätt nu?
Absolut! Jag gillar stimulans, utmaningar och att lösa problem. Detektivarbete! Det är en härlig känsla när man löser kundens problem genom detektivarbete – det gör dagen tillfredställande!
Men på rekonden var det också väldigt skönt att ibland bara kunna sätta på sig lurarna och ha fullt fokus på det man gör.

Vad är det bästa med att jobba med John Deere?
Man vet att man kan stå för en toppklassig produkt. Man gör det med stolthet och är lika trygg med det man säljer som en anställd på Rolls Royce – det är bra kvalitet!

 

Reservdelslagret med John Deere produkter

MARTIN FLODIN

AMS PRODUCT SPECIALIST


- 16 år i bolaget


"Jag tycker det är kul att testa nya utmaningar"

Martin Flodin är mannen med många strängar på sin lyra. Genom åren har han hunnit arbete som både mekaniker, fältmekaniker, verkstadschef, utbildningsledare och numera AMS specialist.


Hur hamnade du på Green Deer?
Jag fick möjligheten att ha praktik på Bil & Traktorservice (numera Green Deer) i gymnasiet. Det fanns goda möjligheter till sommarjobb så då kändes det perfekt. Sen fick jag anställning direkt efter skolan som mekaniker där jag fick jobba mycket med reparationer, nyleveranser och service av maskiner.


Och sen blev du fältmekaniker? Berätta!
Ja, efter 3-4 år i verkstan växlade jag om till fältmekaniker med egen buss. Största skillnaden att vara fältmekaniker är att jag fick arbeta i många omväxlande miljöer, allt ifrån en kohage på en lerig åker till en ö i Stockholm skärgård. Man får också ha mycket egen kundkontakt och det var kul att träffa kunderna ute på fältet.

Efter några år fick du förfrågan om att bli verkmästare. Vad fick dig att hoppa på det? Och vad gör en verkmästare?
Jag tycker det är kul att testa nya utmaningar. En verkmästare sköter första kundkontakten, tar emot och delar ut jobb. Stöttar meckarna och planerar den dagliga driften. Det är mycket ansvar och man är en viktig del i teamet.

Samtidigt hade du en parallell roll där du höll utbildningar i Sverige för John Deere räkning?
John Deere startade ett projekt där de ville ha en svensk mekaniker som utbildade mekaniker i Sverige om deras produkter. Då fick jag resa runt från Skellefteå i norr till Skåne i söder och hålla tekniska kurser för andra återförsäljare, åt John Deeres räkning.

John Deere GPS Gator
Martin flodin, Precision Ag Green Deer

Och nu jobbar du som AMS specialist? Berätta mer!
I min roll som AMS specialist fokuserar jag på det uppkopplade lantbruket. Jag och mitt arbetslag informerar, utbildar och säljer produkter och teknik som gör kunder mer lönsamma.
Det ingår också att montera produkterna som ex GPS-styrning för traktor och redskap eller JDLink modem för att få traktorn uppkopplad.
Jag håller genomgångar med kunder om hur systemen och tekniken fungerar. Både per telefon, genom planerade utbildningar eller genom att vara med på mässor och visa upp produkter.
Därtill är det också en hel del administrativt arbete i John Deeres system, ex. att registrera och aktivera nya maskiner.

 

Vad tycker du är bäst med ditt jobb?
Det är varierande och mycket frihet under ansvar. Jag kan ofta lägga upp dagen fritt mellan att vara i verkstad eller att sitta på kontoret.
Man får vara med i hela ledet från start till mål. Sälja in, koppla in, utbilda kund, hjälpa till vid uppstart och på så sätt följa med på ”kundens resa”.

Vad är bäst med att jobba med John Deere?
John Deere har kommit längst i allt som har med det tekniska och digitala lantbruket att göra. De är världsledande inom tekniska och smarta lösningar och det gör mitt jobb väldigt roligt!